7 tips bij crowdfunden

Hoeveel kun je doen zonder dat mensen gaan denken: ‘Heb je haar weer met die Geldfbriek.’

Volgens Zack Miller, Head of Investor Community and Partnerships bij OurCrowd, een crowdfunding platform voor jonge bedrijven die meer dan $1mln nodig hebben, is het belangrijk iedereen in je netwerk enthousiast te maken voor je project en ze continu up-to-date te houden.

Dat advies heb ik deze dagen zeer letterlijk genomen. Velen hebben in drie dagen al twee keer een persbericht gehad, krijgen elke dag een update op Voordekunst.nl en op dit blog en worden een paar keer per dag herrinnerd aan De Geldfabriek via facebook, twitter en linkedin. Deze aanpak heeft gewerkt, de eerste dagen. Wie even niet aan De Geldfabriek dacht, kwam het project vanzelf weer tegen. De kunst is nu dat enthousiasme vast te houden en potentiële fans niet te ergeren. Hoe pak ik dat aan?

Verhaal

Ik ben een journalist en heb weinig ervaring met het voeren van een marketingcampagne. Als journalist wil ik ook dat mijn verhaal wordt gelezen, maar ik kom daar doorgaans niet een hele week op terug. Als het verhaal in de krant of op het web staat, is dat vervlogen zodra de krant in de kattenbak ligt of vers nieuws je verhaal van de homepage heeft afgeduwd.

De Geldfabriek in het begin

Niet eerder heb ik een verhaal gebracht dat 35 dagen houdbaar was. Miller zegt ook dat het belangrijk is feedback te krijgen tijdens de rit. Die heb ik nog niet gevraagd. Gek eigenlijk, want voor dit project vraag ik iedereen om hulp en het blijkt dat veel mensen ook graag willen helpen. Dus bij deze: wie heeft er feedback en tips over het wereldkundig maken van De Geldfabriek? Ze zijn meer dan welkom en kunt ze sturen naar vraagbaak@degeldfabriek.nl

Voor iedereen die ook aan crowdfunden denkt, hierbij de goede raad van Zack Miller op een rijtje:

1. Maak de menigte enthousiast voor het project

2. Maak een levendige professionele video

3. Houd je netwerk continue up-to-date en laat weten dat je met funden bezig bent

4. Zorg dat je voortdurend feedback krijgt gedurende de rit

5. Kom met te gekke tegenprestaties

6. Zet een realistisch financieel doel neer

7. Maak een marketingplan

Jeugdjournaal, crisisarchief

Bij het Jeugdjournaal is ook vaak een item over de geldcrisis. De Geldfabriek houdt de verhalen over geld, schuld en lenen in de gaten.

Bekijk de link

Tessa en haar armoede

Armoede

Soms maken ouders verkeerde beslissingen in het leven, waardoor ze geen geld meer hebben. Dat overkwam Pippa in De Geldfabriek. Check hier het verhaal van Tessa.

Bekijk de link

SpangaS geldtest

Ben jij een echte spaarder, zoals Kasper? Of meer iemand die met geld strooit, zoals Pippa? In deze test kom je erachter op welk SpangaS-personage jij het meest lijkt!

Bekijk de link